Hoe een digitale toeleveringsketen u geld oplevert

We kunnen er niet omheen: de digitale transformatie is alomtegenwoordig. Of niet? Uit een recente studie van McKinsey blijkt dat amper 2% van de ondernemingen de digitale transformatie ook doortrekt naar de toeleveringsketen. Hoe komt het dat ze hun toeleveringsketen schijnbaar links laten liggen? Misschien omdat dit niet meteen het meest sexy onderdeel van een bedrijf is, maar mogelijk heeft het er ook mee te maken dat we niet ver genoeg out-of-the-box denken wanneer we speuren naar nieuwe manieren om te digitaliseren en dus kosten te drukken.

Een voorbeeld.

Een poos geleden legde Audi ons een probleem voor. In hun fabriek in Brussel hadden ze meer dan 3.000 karretjes met onderdelen rondrijden. Elk karretje moet jaarlijks worden nagekeken, maar sommige karretjes kunnen alleen maar tijdens de jaarlijkse vakantie uit roulatie worden genomen. Voor ze bij ons te rade kwamen, probeerden de medewerkers van Audi de rondrijdende karretjes met behulp van excellijsten op te volgen. Een behoorlijk tijdrovende en foutgevoelige klus.

Ze waren daarom op zoek naar een oplossing die hen snel een overzicht kon geven van welke karretjes al waren nagekeken en welke dringend aan de beurt moesten komen. Samen vonden we de geknipte oplossing. Elk karretje werd uitgerust met een passieve RFID-tag. Een systeem met gerichte antennes leest voortdurend de tags van de voorbijrijdende karretjes. Dat maakt het opvolgen van de karretjes die onderhoud nodig hebben een pak eenvoudiger.

Het resultaat? Sinds het systeem werd uitgerold, blijken de karretjes langer mee te gaan en dankzij de regelmatige check-ups zijn er minder herstellingen nodig. Het systeem wordt ook toegepast voor Audi's tractiebatterijen, die nu tot 7 jaar meegaan in plaats van de vroegere 3 tot 5 jaar. Allemaal dankzij een regelmatig onderhoud.

De digitalisering van de toeleveringsketen bespaart de medewerkers van Audi niet alleen een pak tijd en kopzorgen omdat ze niet langer door de eindeloze excellijsten moeten scrollen om te zien welk karretje wanneer op onderhoud moet. Hun uitrusting gaat nu ook merkbaar langer mee. We weten allemaal wat een defect onderdeel betekent voor het productieproces: het onderdeel vervangen kost tijd, waardoor het productietempo daalt en de kosten omhoog gaan. Investeren in de digitalisering van uw toeleveringsketen betekent ook dat u investeert in een continue productie en dus in de toekomstige winst van uw bedrijf.

Ontdek het volledige verhaal van Audi op onze website.




Er zijn nog geen (goedgekeurde) reacties op dit bericht.




Plaats zelf een reactie