Wees niet bang van de digitale transformatie

‘Wacht niet met de digitale transformatie van je toeleveringsketen’, dat is wat we onthouden na het PHI DATA-evenement ‘The Year of Digital Transformation’ van 14 juni 2018. Moet je iets dat nog perfect werkt veranderen? Natuurlijk niet, niets moet. Maar het kan de efficiëntie van je bedrijf verhogen en je veel geld besparen. En vergeet niet dat je concurrenten niet wachten tot jij er klaar voor bent.

 

The future is now – Luc Blyaert

Luc BlyaertLuc Blyaert, journalist en ondernemer, heeft jaren ervaring in de ICT-sector. Digitale transformatie is voor hem dan ook allesbehalve een modewoord. Volgens Blyaert zijn bedrijven vaak bang om te innoveren, bang voor het onbekende, om nu een investering te doen in iets dat zo snel vernieuwt. Maar door toe te geven aan die angst, boek je geen vooruitgang. Zijn boodschap: begin er nu aan. Ga op zoek naar hoe je als bedrijf kan innoveren en betrek de mensen in je bedrijf daarbij. Dat kan alleen door de nodige vrijheid en budget te voorzien.

PHI DATA helpt bedrijven al jaren om hun toeleveringsketen te digitaliseren. Om de boodschap van Blyaert te ondersteunen, kwamen enkele klanten uit de doeken doen hoe de digitalisering van hun toeleveringsketen hen geholpen heeft.

 

Efficiënter assetmanagement - Mazda Motor Logistics Europe

In het Europees distributiecentrum van Mazda, in Willebroek, zocht men een paar jaar geleden een oplossing om de kooien en bakken waarin wisselstukken vervoerd worden efficiënter te beheren. Elke bak of kooi die binnenkwam en buitenging, moest manueel gescand en geregistreerd worden. Dat duurde niet alleen lang, er slopen ook regelmatig fouten in het proces.  Mazda - RFID tag

Om dat proces minder tijdrovend en foutgevoelig te maken, werd het scannen van de bakken en kooien geautomatiseerd. Maar de grootste ROI was voor Mazda de langere levensduur van hun assets. Die kunnen nu vier à vijf keer zo lang gebruikt worden. Ook het laden en lossen verloopt nu vlotter. Wanneer een kist in de vrachtwagen geladen wordt die daar niet thuishoort, wordt dat onmiddellijk gemeld. Daardoor ligt het aantal fouten bij het laden en lossen aanzienlijk lager.

 

ROI bereikt op 8 maanden tijd – Continental

De Continental bandenfabriek in Sarreguemines ondervond al even problemen met de beschikbaarheid van zijn halffabricaten toen PHI DATA gecontacteerd werd. Er worden karren gebruikt om het rubber voor de banden RTLS - Continental Tiresdoorheen de fabriek te vervoeren, maar die waren enkel herkenbaar aan een nummer, waardoor ze vaak verloren gingen en er tijd en materiaal verspild werd. Een groot probleem want rubber moet verwerkt worden binnen een strikt tijdsbestek. Daarom ging Christian Matejicek, verantwoordelijk voor het informaticadepartement van Continental France SNC, op zoek naar een tracking oplossing. Hoewel dat niet evident is doordat er veel metaal aanwezig is in het gebouw, bezorgde PHI DATA een RTLS-systeem op maat.

Sinds de implementatie van de oplossing hebben de medewerkers een realtime overzicht van welke halffabricaten beschikbaar zijn en waar ze die kunnen vinden. Daardoor daalde het verlies van die halffabricaten van 10% naar 2%. Het was een hele investering voor Continental, met een totale waarde van ongeveer 850.000 euro. Maar door de hoge succesratio was die investering na 8 maanden al winstgevend.

 

Besparing door preventief onderhoud – Audi

Bij Audi Brussels rijden meer dan 3.000 karretjes rond die onderdelen van alle mogelijke vormen en maten door de fabriek moeten vervoeren. Van sommige types karretje zijn er maar een paar beschikbaar, waardoor een kapot karretje grote gevolgen kan hebben.Audi - kar

Voor het onderhoud van die karretjes vertrouwde Audi vroeger op ellenlange en onoverzichtelijke Excellijsten. Karretjes misten dan ook vaak hun onderhoud waardoor hun levensduur aanzienlijk korter werd.

De implementatie van een oplossing met passieve RFID-tags moest dat probleem verhelpen. Dankzij die tags hebben de medewerkers altijd een duidelijk zicht op de karretjes die aan onderhoud toe zijn. Sinds de implementatie van de oplossing, zijn er dan ook minder vaak reparaties nodig en is de levensduur van de karretjes in omloop sterk gestegen.

 

Elk bedrijf digitaliseert op zijn eigen manier. Logisch ook, een oplossing die voor het ene bedrijf werkt, raakt bij het andere bedrijf misschien niet eens aan de pijnpunten. Ga dus op zoek naar een oplossing die past bij jouw bedrijf, het kost je nu misschien iets meer tijd of moeite maar je haalt het eruit op lange termijn.

Hulp nodig bij de digitale transformatie van je toeleveringsketen? Wij zijn er om je te helpen.




Er zijn nog geen (goedgekeurde) reacties op dit bericht.




Plaats zelf een reactie