De voordelen van RFID in distributiecentra en supply chain

De voorbije decennia heeft de RFID-technologie een revolutie teweeggebracht in distributiecentra, opslagruimtes en supply chain-processen. RFID biedt onmisbare inzichten om je bedrijfsprocessen te automatiseren en te stroomlijnen. Zo kan je de efficiëntie en productiviteit van je bedrijf verhogen en je klanten een betere service bieden en vooral het foutpercentage maximaal reduceren.

RFID staat voor radio frequency identification. Objecten worden uitgerust met elektronische tags of labels. Dankzij elektromagnetische velden kunnen de locatie en beweging van die objecten nauwkeurig gevolgd worden. Die informatie wordt doorgestuurd naar een interface waarop de informatie uitgelezen kan worden. De technologie werkt op een gelijkaardige manier als barcodes, maar heeft het voordeel dat in de tags meer informatie opgeslagen kan worden en er geen visueel contact met de tag nodig is. Menselijke tussenkomst is niet langer nodig, waardoor de kans op fouten verkleint.

Beter asset management

De technologie kan op heel wat manieren toegepast worden. Ze helpt bij het inventariseren van je stock, zodat je tekorten makkelijk kan inschatten en aanvullen. Daarnaast laat ze ook een beter asset management toe.RFID gates at Mazda

Mazda Motor Logistics bijvoorbeeld implementeerde een RFID-oplossing van PHI DATA® voor de registratie en tracking van de kooien en bakken waarin wisselstukken worden vervoerd. Die kooien, zogenaamde “returnable assets”, arriveren vanuit Japan en worden vanuit het magazijn in Willebroek, gevuld met wisselstukken, naar Mazda-dealers in heel Europa verstuurd. De medewerkers van Mazda Motor Logistics Europe maken dagelijks de metalen kooien leeg die in het magazijn aankomen en slaan de reserve-onderdelen op in het magazijn. De lege kooien vertrekken vervolgens terug naar Japan. De reserve-onderdelen worden op hun beurt vanuit het magazijn naar de verschillende Europese dealers verstuurd in kooien of in kleinere bakken. Die kooien en bakken moeten uiteindelijk terugbezorgd worden aan Mazda Motor Logistics Europe. Probleem is dat er af en toe bakken de verkeerde richting uitgestuurd worden, verdwijnen of stukgaan. De registratie van de bakken gebeurde vroeger handmatig, via barcodescanners. Dat liet echter ruimte voor fouten en was bovendien erg tijdrovend.

Daarom vroeg Mazda Motor Logistics Europe ons om het scanproces te automatiseren en te vereenvoudigen. We ontwikkelden een systeem van RFID-tags en –labels, slim geplaatste poorten en antennes, en op maat geschreven software dat de verbinding maakt met het bestaande WMS-systeem. Alle inkomende en uitgaande kooien en kleinere bakken kregen een RFID-tag of -label. De vertrekkende kooien werden ook voorzien van een geprint “shipping label”. Die labels bevatten alle informatie over de producten die zich in de kooien bevinden.

Realtime-overzicht

Aan de ‘dockdoors’ installeerden we strategisch opgestelde poorten met antennes, die de voorbijkomende producten meteen registreren. De magazijniers zetten vervolgens de kooien in het WMS-systeem op ‘IN’. Door de unieke nummers van de assets weten de medewerkers perfect om welke kooien het gaat. Zo krijgen ze een goed overzicht van de kooien die zich in het magazijn bevinden.

De registratie van de uitgaande kooien met wisselstukken verloopt op dezelfde manier: ze passeren langs de poorten, de antennes registreren de RFID-labels en -tags, de kooien worden op ‘OUT’ gezet en de medewerkers van Mazda Motor Logistics Europe weten meteen welke kooien naar welke dealers werden gestuurd. Daardoor zien de medewerkers steeds in real time welke producten het warehouse verlaten hebben, en niet alleen op papier naar de dealers vertrokken is. Bovendien hebben ze altijd een overzicht van welke dealers welke bakken leeg moeten terugsturen en hoe lang de kooien onderweg zijn.

Ook Euro Tap Rent, dat glazen, togen en tapinstallaties verhuurt, was op zoek naar een manier om het asset management te automatiseren. Net als de magazijniers bij Mazda Motor Logistics Europe, gebruikte Euro Tap Rent vroeger barcodescanners. Regelmatig slopen er fouten in het stockoverzicht van de producten, door foute scans, maar evengoed doordat het systeem de snelheid van het scannen niet aankon.

Euro Tap RentVia de RFID-oplossing die we implementeerden, is dat probleem van de baan. Voortaan kunnen de medewerkers van Euro Tap Rent materiaal volgen doorheen het volledige proces van inventarisatie, wassen, stockage en verzending naar de klant. Wanneer materiaal wordt binnengebracht, passeert het een RFID-poort. Door die scan wordt het materiaal automatisch opgenomen in het ERP-pakket en is het onmiddellijk duidelijk wat binnengebracht werd. Van daaruit gaat het product naar de waszone, waar het na de wasbeurt opnieuw een poort passeert, om uiteindelijk in de stock te belanden. Wanneer de producten opnieuw verzonden worden, scannen medewerkers ze handmatig, zodat er zeker geen fouten in het proces sluipen.

Dankzij de poorten en handheld-scanners heeft Euro Tap Rent te allen tijde een up-to-date en correct overzicht van welk materiaal aanwezig is en klaar voor gebruik. Eventuele tekorten aan materiaal worden meteen duidelijk. Daardoor kunnen klanten tijdig geïnformeerd worden, kan er tijdig materiaal bijbesteld worden en loopt de facturatie vlotter.

RFID-tags op mensen

RFID heeft nog veel meer toepassingsgebieden. De technologie kan ook bij mensen gebruikt worden. In crisissituaties, bij een ongeval in een fabriek of een mijn, kan het bijvoorbeeld bijzonder nuttig zijn om een overzicht te hebben van welke personeelsleden zich waar bevinden. Ook toegangscontroles kunnen beter geregeld worden via RFID.

Daarnaast kunnen objecten getrackt worden doorheen de hele bevoorradingsketen. In bijvoorbeeld de farmaceutische industrie helpt RFID om vervalsingen of diefstal van medicijnen tegen te gaan, zodat je organisatie voldoet aan de Falsified Medicines Directive.




Er zijn nog geen (goedgekeurde) reacties op dit bericht.




Plaats zelf een reactie